Vi byder velkommen til den 14. udgave af den internationale musik- og kunstfestival Festival of Endless Gratitude (FoEG). Traditionen tro inviterer festivalen til en omhyggeligt kurateret rejse gennem genrebrydende musik fra hele verden – lige fra Félicia Atkinsons sublimt dragende elektroakustiske kompositioner fra Normandiets vilde kyst over oldgamle sangtraditioner fra de georgiske bjerge og polsk-marokkansk smeltedigel-trance til musik for verdens første afrikansk-bygget DIY modular synthesizer, som gør det muligt at blande østafrikanske harmonier og polyrytmer med rå techno.
København på det internationale musiklandkort
FoEG har været afholdt hvert år siden 2009 i København (få historien her), og festivalen har igennem sin levetid formået at blive en internationalt anerkendt begivenhed på den eksperimenterende musikscene. Arrangørerne bag festivalen har gennem alle årene arbejdet målrettet med at skabe særegne koncertrum, hvor skellet mellem kunstner og publikum nedbrydes. Også i år indtager festivalen to lokationer, som uden tvivl vil bidrage til den helt særlige oplevelse, som lige fra starten af har været en del af festivalens DNA.
Torsdag den 17. november indtager FoEG Brønshøj Vandtårn, en bygning som med mere end 20 meters loftshøjde og op til 40 sekunders efterklang spiller en aktiv rolle i det musikalske program, som er kurateret til dette fantastiske rum. Fredag og lørdag afholdes festivalen i det familiedrevne Cirkus Paniks charmerende venue, Cirkusbygningen i Vanløse, hvor udsmykning, visuals og kunstinstallationer igen vil skabe et helt specielt setup til den fælles rejse.
Fra filmskabere og modehuse til et økosystem af stemmer
Et af årets mest ventede navne er den franske elektroakustiske komponist og billedkunstner Félicia Atkinson. Den menneskelige stemme er for hende del af et økosystem sammen med en række andre ting, som ikke taler i konventionel forstand, fx landskaber, billeder, bøger, minder og idéer. Hendes musik bliver til i en collage af feltoptagelser, MIDI-instrumenter og uddrag af essayistisk sprog på både fransk og engelsk, som animerer disse andre mulige stemmer i samtale med hendes egen. Hun har udgivet mange plader og en roman på det velrenommerede Shelter Press, som hun selv driver sammen med Bartolomé Sanson. Hun har samarbejdet med musikere som Stephen O’Malley, Chris Watson og Christina Vantzou udover at have optrådt på talrige spillesteder og festivaler, så er hendes værker blevet bestilt af filmskabere og modehuse, og hun har har udstillet på museer, gallerier og biennaler, herunder Overgaden i København.
Tusind år gamle sangtraditioner og fest med techno og trance
En helt anderledes og ikke mindre spændende oplevelse bliver koncerten med den ugandiske producer Brian Bamanya aka Afrorack, som med hans hjemmebyggede modulsynthesizer fusionerer den østafrikanske musik med genrer som acid og techno med selvsikre nik til de tidlige pionerer inden for elektronisk musik, fx Krautrock-scenen. Og fra ”Den syngende landsby” Lakhushdi i Svaneti provinsen kommer de georgiske søstre Ana og Madona Chamgeliani, der medbringer deres fabelagtige stemmer og tusind årgamle sangtraditioner med lokale fortællinger og legender. I den anden ende af skalaen – og vi kommer næppe længere væk fra de georgiske landsbyer – præsenterer festivalen en helt særlig koncert med Berlin-baserede Pavel Milyakov, også kendt fra det mere club-orienterede Buttechno, som med guitar og synthesizers fylder det store vandtårn med pulserende melodier og droner. Festen udebliver heller ikke når Container blander techno og lo-fi noise fredag aften og når Sons of Set lader exceptionel polsk nysgerrighed smelte sammen med marrokansk Gnawa-inspireret trance.
Der er også mørk hypnorock med Erection House, skæve, brilliante hymner med Marie Eline Hansen, shoegaze-tangerende lo-fi pop med svenske Amateur Hour, en totalt uforudsigelig stund med Mark Harwood, kontemporær cello musik med Judith Hamann og meget meget andet på programmet sammen med installationer og visuals. I alt præsenteres 16 musiknavne og 5 (½) kunstnere og VJs fra mere end 12 lande.
Fakta om FoEG
Festival of Endless Gratitude er en non-profit musik- og kunstfestival, der har fundet sted i både USA og på diverse københavnske venues siden 2007. Gennem de seneste år har festivalen præsenteret alt lige fra store legender som Manuel Göttsching, Faust, Jandek, The Dead C, Arnold Dreyblatt, Roedelius og Charlemagne Palestine til gæster fra de musikalske afkroge som den tape-spillende Crank Sturgeon og strengeinstrument-byggeren Yuri Landman samt nye unge navne fra den danske undergrund som Synd og Skam, Værket, Emilio Hestepis og Dig og Mig for et stort publikum.