DF: Brønshøj-Husum er kommet tættere på Metroen, men det har stadig lange udsigter
Mens politikerne stadig diskuterer Lynetteholm-metroen og en forbindelse over havnen ved Bryggebroen, fortsætter planlægningen af andre metrolinjer. Ifølge Dansk Folkepartis medlem af Københavns Borgerrepræsentation, Finn Rudaizky, lysner det nu for den længe ventede linjeføring til Brønshøj.
Siden nullerne har beboerne i Brønshøj kæmpet for at få metroen til deres område. Nu tyder meget på, at deres ønske snart går i opfyldelse. En metrolinje, der starter omkring Rigshospitalet – som også vil blive et nyt skiftepunkt – vil kunne forbinde både Brønshøj Torv og Husum Torv, før den slutter ved Herlev Hospital.
– Det har længe været en stor prioritet for Dansk Folkeparti at få metro til Brønshøj-Husum. Ved at inkludere både Rigshospitalet og Herlev Hospital på metrokortet opfylder vi endnu en af vores prioriteter, nemlig at skabe bedre adgang til sygehusene i regionen, siger Finn Rudaizky fra DF.
Han understreger dog, at selvom linjeføringen snart fastlægges, vil der gå noget tid, før en metro til Brønshøj-Husum bliver en realitet.
Lynetteholm linje besluttes først
– I øjeblikket er vi i de sidste beslutningsfaser for den såkaldte Lynetteholm-metro, som også skal have en station på Amagerbrogade, ved Bryggebroen og ende på Hovedbanegården i fase I. Derefter forventer jeg, at fase II vil gå videre til Rigshospitalet og Lynetteholmen. Vi håber på at få det vedtaget samtidigt. Det er i hvert fald DF’s håb. De første stationer vil være færdige om cirka 10 år. Jeg håber også, at vi tidligt i processen kan få vedtaget en Brønshøj-Husum linje, men realistisk set vil der gå 10-15 år, før de første stationer kan åbne, siger Finn Rudaizky fra DF.
I øjeblikket forhandler de politiske partier om, hvilke linjer der skal prioriteres, og DF har valgt at prioritere Brønshøj-Husum-linjen samt forbindelsen til hospitalerne i regionen via metroen.
Tror ikke på Malmö linje foreløbig
“Der er også andre linjer på bordet, såsom en forbindelse fra Bispebjerg til Holmen, som potentielt kan fortsætte til Malmö. Men inden vi forsyner svenskerne med Københavns metro, mener vi i DF, at det er rimeligt, at danskerne først får glæde af metroen. Det kan komme på tale langt ude i fremtiden, siger Finn Rudaizky, der dog ikke afviser en metro til Malmö.
– DF er ikke imod en metro til Malmö, men vi vil gerne prioritere andre linjer først, som vi mener, der er større behov for. Derfor tror jeg ærligt talt ikke, at vi i min levetid vil se en beslutning om en metro til Malmö fra København,” slutter Finn Rudaizky.