Letbanen på Frederikssundsvej kørt helt ud på et sidespor
Københavns Kommune vil alligevel ikke undersøge mulighederne for en letbane på Frederikssundsvej
Foto – Kryds ved….: Visualisering af den kommende letbane ved Herlev Hospital. Foto: Hovedstadens Letbane/Gottlieb Paludan Architects.
En til tider heftig lokal debat om en bedre kollektiv trafik til Brønshøj-Husum har en fået en uventet drejning. Det ligger nu klart, at planerne om en letbane mellem Nørrebro Station og Gladsaxe Trafikplads – blandt andet på Frederikssundsvej, nu er opgivet. Det sker efter at Økonomiudvalget på Københavns Rådhus har besluttet, at der skal arbejdes for, at der alene undersøges en BRT-løsning mellem Nørrebro st. og Gladsaxe Trafikplads via Frederikssundvej.
Baggrunden for beslutningen er, at politikerne allerede i budgettet for 2022 aftalte, at undersøge en Bus Rapid Transit (BRT) og letbane mellem Nørrebro St. og Gladsaxe Trafikplads via Tingbjerg i samarbejde med staten og Gladsaxe Kommune. Denne undersøgelse er dog endnu ikke igangsat, og efterfølgende har Borgerrepræsentationen også besluttet, at der skal gennemføres en screeningsanalyse af udbygning af metronettet, og Borgerrepræsentationen har i Kommuneplan 2024 vedtaget at arbejde for metro til bl.a. Brønshøj og Herlev Hospital.
Bus Rapid Transit – BRT
BRT er den højeste busstandard for fremkommelighed, der fx medfører, at busserne i overvejende grad skal have deres egne busbaner og busperroner på hele strækningen. Ligesom en letbaneløsning vil en BRT-løsning således være en mærkbar ændring i det eksisterende vejforløb og byrum på strækningen, men selve anlægstiltagene vil være mindre omkostningstunge at etablere end en letbane. Ligeledes vil de være lettere at tilbageføre igen, hvis der senere etableres en metroforbindelse.
Forvaltningen har derfor vurderet, at en BRT-løsning i højere grad vil kunne imødekomme et behov for en forbedring af den kollektive betjening på kortere sigt og samtidig bedre hænge sammen med det politiske ønske om på sigt at etablere en metroforbindelse til Brønshøj-Husum.
Københavns Kommune meddeler nu Gladsaxe Kommune og Transportministeriet, at Københavns Kommune alene ønsker at arbejde videre med at undersøge en BRT-løsning mellem Nørrebro St. og Gladsaxe Trafikplads og på den baggrund søge at indgå en aftale herom.
EF