"Sporvognsminder fra Brønshøj og Husum" 38

Vi fortsætter i dag serien omkring de gamle sporvogne i Brønshøj og Husum i samarbejde med Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, www.facebook.com/sporvejsmuseet. I dag skal vi igen “en tur udenfor Brønshøj med en af bydelenes sporvognslinjer”..    

En dag i juni 1965 var Per Bech Petersen taget til Østerbro for at tage billeder af Linje 14, der skulle overgå til busdrift i oktober samme år.

A-spor 1

Mens han stod og ventede på Linje 14 ved Lille Triangel, kom denne ledvogn beskiltet Linje 2 forbi. Hvorfor denne Linje 2 ledvogn kørte på Østerbrogade netop den dag, fortæller arkiverne desværre intet om.

En regnvåd dag i 1967 kom Linje 2 atter på afveje. Når Linje 2 kom over Rådhuspladsen, kørte den normalt ad Stormgade og Christiansborg Slotsplads og der efter over Knippelsbro. På denne dag tog den turen over Langebro sammen med Linje 5 – og hvorfor nu det ?

A-spor 2

Jo i arkiverne kunne man finde billeder af Knippelsbro, der efter at have været åben, ikke kunne lukkes igen. Derfor var der kun én vej til Amager, og det var over Langebro. 

På Kristi Himmelfartsdag i 1968 kunne nørrebroborgerne opleve et scrapvogntog, som var beskiltet som Linje 2 på Dronning Louises Bro.

A-spor 3

Linje 2 kørte normalt ikke her, og scrapvognene var udgået af driften året før.

Forklaringen var dog enkel. Sporvejshistorisk Selskab havde arrangeret en udflugt med et lejet vogntog fra Københavns Sporveje, og vogntoget bestod af motorvogn 472 og bivogn 1054 – det scrapvogntog, som Københavns Sporveje havde bevaret til museumsbrug.