350 10. klasses elever invaderede Efterslægten

Forrige onsdag arbejdede 350 10. klasses elever ihærdigt omkring 40 borde spredt ud i HF-Centret Efterslægtens idrætshal, NOBIS. De kom fra forskellige skoler i københavnsområdet og skulle for en dag arbejde med deres Obligatoriske Skriftlige Opgave under ledelse af deres egne lærere og en stor gruppe HF-lærere fra Efterslægten.

A OSO 2 (1)  

2700-netavisen fangede Ghazala og Aisha fra Vesterbro Ny skole umiddelbart efter OSO camp’en. – Jeg har fået flere ideer, og det har virkelig hjulpet, at her var mange at tale med, fortæller Ghazala midt i et virvar af små post it-sedler og store kulørte plancher. – Og så er jeg kommet godt i gang med min OSO og har lært meget om at lave stikord og kategorier og er kommet frem til en god problemformulering.  Aisha supplerer: – Jeg synes, jeg har lært en masse om at tænke og få flere ideer, end jeg plejer. Det har været fedt, og jeg har nu en færdig problemformulering, som jeg kan arbejde videre med derhjemme, og jeg har også fået lavet gode underspørgsmål, så det har været en fed dag. Ghazala må lige til slut understrege: – Ja, megafedt. Vi har været mange om at arbejde sammen, og vi har kunnet supplere hinanden. Her er meget at arbejde videre med.

Også elevernes lærer, Stina, synes, det har været en udbytterig dag. – Selvfølgelig er det kaotisk, og det må det være, når man skal i gang med sådan en stor opgave. Nu har eleverne fået indledningsfasen i gang, og de fleste har en færdig problemformulering, så de ikke skal sidde alene derhjemme med en stor opgave, som er svær at komme i gang med for mange af eleverne. De er godt i gang, både med at tænke og med selve processen med deres OSO. Det er helt fint.

A OSO (2)

 OSO-camp’en er et forsøg på at bygge bro for de 10. klasses elever, som står foran at skulle vælge deres ungdomsuddannelse. – Vores mål med dagen er at vise eleverne de spring, der er fra folkeskole til ungdomsuddannelse, fortæller projektleder Kirsten-Anne Hoffmann. – Fordi camp’en har et konkret mål, elevernes opgave, håber vi, at de kommer godt i gang med deres arbejdsproces med den obligatoriske opgave. Samtidig tror vi på, at det øger deres motivation for at arbejde og ”stå på tæer” frem mod 10. klasses prøverne til sommer, at de i dag har følt på egen krop, hvordan det er at gå på en ungdomsuddannelse. På den måde vil de være meget bedre rustet, når de lige om lidt skal vælge deres ungdomsuddannelse, for eksempel HF, slutter Kirsten-Anne Hoffmann.