Der gøres klar til årets Copenhagen Historic Grand Prix på Bellahøj

Bellahøj-løb 1

Oversigt fra området omkring Grøndal MultiCenter   (Foto: Torben Hrab)

Der er åbnet for kørertilmelding til CHGP den 2.- 3. august på Bellahøj Park, hvor de mange historiske klasser flankeres af publikumsfavoritten Royal Pro/Am

Racerkørerne og deres imponerende racerbiler er en uundværlig del af Copenhagen Historic Grand Prix. For med rette tiltrækker de hundredvis af flotte historiske racerbiler i titusindvis af tilskuere, gæster og publikum, når den københavnske klassiker løber af stablen den første weekend i august.

————————————————————————————————————————————

Informationsmøde
I forbindelse med det store motorløb inviterer arrangørerne bag denne store begivenhed CHGP interesserede beboere til et informationsmøde i Grøndal MultiCenter lokale 2 på 1. sal. Det sker onsdag den 18. juni klokken 19.00.
Her byder man på en kop kaffe og et stykke kage, medens der fortælles lidt om løbets historie, erfaringerne fra 2013 og hvad, der kan forventes at ske på området i weekenden i 2014.
Man vil orientere om forventede påvirkninger af trafikken, samt  hvad man gør for at afhjælpe de gener, dette måtte medføre.
På mødet vil  Grøndal MultiCenters leder Erik Hansen være ordstyrer.
Erik Larsen vil holde oplægget fra CHGP og endvidere deltager vicepolitiinspektør Tommy Laursen, Station Bellahøj  og Peter Dam, TMF,KK .
Alle er velkommen til informationsmødet.

———————————————————————————————————————————–

 

Traditionen tro er én af hovedattraktionerne ved CHGP Royal Pro/Am-løbet, hvor Danmarks hurtigste Prins og CHGP Protektor, Hans Kongelige Højhed Prins Joachim, dyster side om side med de største nationale og internationale racerkoryfæer. Stjerner som CHGP-ambassadør og ni-dobbelt Le Mans-vinder, Tom Kristensen, danner sammen med mange flere racerlegender par med dygtige amatører, for i fællesskab at drysse glamour og dramatik over begivenheden på Bellahøj Park.

Feltet i Royal Pro-Am var rekordstort i 2013, men arrangørerne bag Copenhagen Historic Grand Prix har endnu større forventninger til dette års udgave. Listen over de professionelle kørere, der har meldt deres ankomst, er prominent og omfattende af både nuværende og tidligere Le Mans-vindere, samt titelindehavere af nationale og internationale mesterskaber.

Foruden Royal Pro/Am-løbet, der køres både lørdag og søndag, er programmet bedre end nogensinde før, med flere klasser hvor opsigtvækkende racerbiler fra mange epokeskabende årtier over weekenden vil dyste i den ædle racerkunst.

Klasse A:

Historiens vingesus fra perioden før og efter Anden Verdenskrig. I klasserne A1 og A2 vil fortidens ædle racerbiler være inddelt i henholdsvis perioden før 1939 og i årerne mellem 1939 og 1947. En tid hvor ingeniørkunst og innovation for alvor gnistrede i tændrørene i konstruktioner fra mærker som Reiley, MG, Alfa Romeo, Lancia, og Bugatti.

Klasse B – GTS/TC op til 1965:

I starten af 60’erne var interessen for motorsport enorm, og et hav af forskellige mærker kæmpede om ære og hæder, lige fra små, agile Mini’er til monstrøse Ford Mustangs. I klasse B deltagere standardvogne med plads til fire personer modificeret til race, samt GT-biler, hvor reglerne foreskriver, at der er plads til to personer. Foruden de nostalgiske ”hundehuse” tæller feltet modeller fra Porsche, Jaguar, Lotus, Corvette med flere.

Klasse C – Op til 1971 – under 1.300 cm3:

I denne klasse kan nydes et enestående bredt og varieret felt af racermodeller som Fiat Abarth, Mini Cooper S, Ford Anglia, Hillmann Imp, NSU 1200 TT og mange flere spændende mærker, som mange sikkert husker fra deres barndom og ungdom.

Bellahøjløbet 4

Fra sidste års kamp om førstepladsen (Foto: Kasper Kjøller)

Klasse D – Op til 1971 – over 1.300 cm3:

Inspireret af klasse C, men med væsentlig mere motorkraft. Her er tale om standardvogne i stærkt tunet og modificeret form. I et flot felt ses modeller som Lotus Cortina og Ford Escort DBA sammen med Alfa Romeo GTA, Volvo 142S, BMW 2002tii, og mange andre iøjefaldende specielversioner af datidens gængse familiemodeller.