Motor: Ny Swift med bedre økonomi

BrhSuzuku 

Suzuki Swift vender et nyt blad i sin historiebog med introduktion af en DUALJET-motor, der forbedrer økonomien og bevarer den fulde køreglæde.

DUALJET er navnet på Suzuki’s nye, økonomiske motor, der netop nu får premiere i en ny og faceliftet udgave af Suzuki Swift.

Foruden ny motor omfatter faceliftet en nænsom opgradering af fronten og en delvis fornyelse af kabinen.

Besparelse på 11 procent

– Faceliftets vigtigste nyhed er DUALJET-motorteknologien. Med den kombineres dynamiske præstationer med rigtig god benzinøkonomi. Samtidig bevarer Swift sit særkende som klassens køreglade islæt, siger John Mogensen fra Suzuki Bilimport Danmark.

Med DUALJET-teknologien opnås en benzinbesparelse på cirka 11 procent i forhold til den normale Swift-motor, og det uden at tabe kræfter. Ganske vist er motoreffekten faldet fra 94 til 90 hk, men momentet er steget fra 118 til 120 Nm. Det betyder, at såvel topfart som acceleration fra 0 – 100 km/t er uændret.

DUALJET er koblet sammen med automatisk stop/start, og med det opnås en EU-norm på flotte 22,7 km/l og en halvårlig ejerafgift på 290 kroner.

Dermed har Swift DUALJET en af de bedste EU-normer blandt de 4-cylindrede biler i kompaktklassen. Tilmed er den også konkurrencedygtig på økonomi og miljø i forhold til mange af de 3-cylindrede biler i klassen, men her har Swift en meget større motoreffekt.

Højere kompression

DUALJET betyder “to dyser”. I stedet for én indsprøjtningsdyse pr. cylinder er der nu to. De forstøver benzinen finere, men også hurtigere, hvilket giver en bedre forbrænding. Samtidig sendes brændstoffet ind i et forbrændingskammer, der er gjort mindre, og det muliggør en højere kompression. For at sænke temperaturen under den højere kompression benyttes bl.a. oliekøling af stemplerne og et vandkølet EGR-system, der nedkøler den recirkulerede udstødningsgas.

Bil med attitude

Suzuki Swift har siden introduktionen i 2005 gjort sig bemærket med sit særlige 2-box-design og stejle forrude. Dens funky, men klare linjer forblev næsten uberørte i anden generation, der blev introduceret i 2010.

Med det nye facelift er Suzuki endnu en gang gået nænsomt til værks. Frontspoileren har fået en skarpere profil med nyt og større luftindtag og større udskæring til tågeforlygterne, der fra Club-modellen omkranses af LED-kørelys. I kabinen tæller forbedringerne nyt indtræk, gearskifteindikator og automatisk dæktryksovervågning (TPMS) på alle modeller.

I toppen af programmet, der tegnes af Action-modellen, skrues attituden op på max-niveau med 16-tommers alufælge og 2-tonet metallak med hvidt tag og hvide spejle.

5-stjernet sikkerhed

Dertil kommer, at alle modeller naturligvis deler samme høje sikkerhed. I 2010 blev anden generation af Swift crashtestet af EuroNcap, og her opnåede bilen de maksimale fem stjerner. Med til sikkerheden hører også de 7 airbags og nakkestøtter, der reducerer risikoen for de såkaldte piskesmældsskader.

Premiere netop nu

– Vi har store forventninger til den nye Swift-udgave. Specielt glæder vi os over, at DUALJET-motoren giver en markant benzinbesparelse uden at gå på kompromis med Swifts adelsmærke – nemlig køreglæden, siger John Mogensen. Den omtalte køreglæde kan man i øvrigt selv afprøve i denne weekend den 14. og 15. juni, hvor der er premiere på den nye Swift DUALJET hos alle landets Suzuki forhandlere. Vores lokale forhandler er Jacobsen Automobiler, Suzuki Bellahøj …