Suzuki S-Cross fås nu også i Van udgave

uayewtnvm7ooeyi2imao

MOTOR: I en crossover samles de gode egenskaber fra SUV’en og den klassiske familie-stationcar.
Fra SUV’en kommer den høje siddeposition og et design, der udstråler styrke og fremkommelighed. Og fra stationcar’en fås den gode passagerkomfort, plads og kørselsøkonomi. Ved udviklingen af Suzuki S-Cross har der været skarpt fokus på økonomi, indretning og rummelighed, og disse vigtige forhold ses også i Van udgaven.

En Van med god plads
Med en længde på 4,3 meter og en akselafstand på 260 cm hører S-Cross modellen til i C-segmentet, og ved ombygningen til Van model har god plads til føreren haft højeste prioritet. Således er varerumsadskillelsen placeret så langt bagude, at selv meget høje personer kan finde sig en rigtig god og komfortabel kørestilling. Og alligevel er der samtidig god plads i varerummet, der har en volumen på ca. 1.200 liter. Under gulvet i varerummet er der et opbevaringsrum til småting og effekter, der kan skjules for nysgerrige blikke. Og desuden er der ved hver bagdør adgang til et aflangt opbevaringsrum lige bag plexiglas adskillelsen. Dette rum kan sikres med små låger med lås (ekstraudstyr), så fx jagtgeværet eller andre værdigenstande kan opbevares på betryggelig vis.

Benzin eller diesel med 120 hk
S-Cross Van tilbydes i to motorversioner, der begge yder 120 hk. Benzinmotoren er med VVT-system, og her er vægtreducering og lav friktion med til at sikre en rigtig flot benzinøkonomi på 18,5 km/l ved blandet kørsel (EU norm), hvilket udløser en halvårlig ejerafgift på kun kr. 560. Motoren er koblet sammen med en 5-trins manuel gearkasse, men fås også med et trinløst automatgear (CVT), der tilbyder 7-trins manuelt gearskifte ved hjælp af skifteknapper – såkaldte ”paddles” – der sidder bag rattet. Den kraftige dieselmotor er af commonrail-typen. Den er bl.a. udstyret med VGT (Variable Geometry Turbo) for optimering af moment, forbrug og partikeludledning. Ligesom benzinmotoren yder den 120 hk, men er her koblet sammen med en 6-trins manuel transmission. Med sin højtryksturbolader yder den et solidt moment på hele 320 Nm ved så lavt et omdrejningstal som 1.750 o/m. Og her er brændstoføkonomien ved blandet kørsel hele 23,8 km/l. Den maksimale anhængervægt er på reelle 1.200 kg for benzinmodellerne og hele 1.500 kg for udgaverne med dieselmotor.

Nyt avanceret 4WD system
Suzuki følger sin mangeårige tradition med at tilbyde sine modeller med et både alsidigt og avanceret firehjulstræk. Til S-Cross er der udviklet et nyt elektronisk 4WD-system med navnet AllGrip. Systemet er kendetegnet ved lav vægt og har således kun en marginal indflydelse på bilens brændstofforbrug. Føreren kan vælge mellem 4 indstillinger: Auto, Snow, Sport eller Lock. I Auto køres med forhjulstræk for at spare brændstof, men hvis underlaget bliver glat eller løst, tilkobles baghjulene automatisk efter behov. I Sport-indstillingen får man hurtigere speederrespons, og der sendes flere kræfter ud til baghjulene. Snow indstillingen vælges ved kørsel i sne og andet underlag med lav friktion. Og i Lock-positionen fordeles trækkraften ligeligt mellem for- og bagaksel, så man får ekstra hjælp til at komme fri af sne, mudder eller sand. Merforbruget af brændstof i modellerne med AllGrip er begrænset, så EU normen er på 17,5 og 22,7 km/l med hhv. benzin- og dieselmotor.

5 stjerner og 7 airbags
Alle S-Cross modeller er udstyret med 7 airbags, antiudskridning (ESP), elektronisk fordeling af bremsekraften, bremseassistent og automatisk dæktrykskontrol. Udover sikkerhedsudstyret er S-Cross Van også forsynet med masser af komfortudstyr. Selv den billigste GL version har fx har aircondition, fartpilot med hastighedsbegrænser, el-spejle med varme, fjernbetjent centrallås, el-ruder for og bag, sædevarme samt ratbetjent cd-radio.

Jacobsen Automobiler på Bellahøj er nærmeste Suzuki forhandler ..