Tilbage til 60'erne på Efterslægten
– Det var jo fuldstændig som at træde ind i et af min morfars gamle billeder, sagde 16-årige Isabella fra Gladsaxe 10.klassecenter, da hun forrige uge besøgte ”Tidsmaskinen” på HF-Centret Efterslægten. – Blomster i håret, musik, hash og piller – og alt det andet, mine bedsteforældre har fortalt mig om – de var rigtige hippier, og jeg har hørt meget om den tid.
Tidsmaskinen på Efterslægten handlede i år om 1960’erne, og alle de 16 aktiviteter og stande var udtænkt og fremstillet af kursister, som skulle formidle og optræde for dem, der tog på tidsrejse. ”Mange forskellige kursister, fag og klasser samarbejder her i en slags eksperimentarium. Det gælder om at skabe nogle nedslag i en periode, som nok kun lærerne kender lidt til,” fortæller Dorte Møller Andersen, som er en af koordinatorerne på Efterslægtens Tidsmaskine.
– Tidligere år har vi været tilbage i perioder som kolonitiden og mellemkrigstiden, og de her projekter giver virkelig kursisterne muligheden for at arbejde med en periode konkret og praktisk og ikke kun som lærebogsstof. Pædagogisk handler projektet om at styrke kursisternes samarbejdsevner, kreative evner, handlekraft og performative evner, betoner Dorte Møller Andersen.
En udfordring
– I år var det fagene musik, kemi, dansk, engelsk og design, som skulle samarbejde, og de skulle virkelig bruge deres opfindsomhed og fantasi for at finde frem til, hvordan man formidler et fagligt emne på en aktiverende, ny og utraditionel måde. Virkelig en udfordring, slutter koordinatoren.
En udfordring var det også for dem, der besøgte Tidsmaskinen. Alle Efterslægtens kursister var inviteret, men desuden også en række lokale 10.klasser. De skulle i et uddelt spørgeskema for eksempel svare på spørgsmål som ”Hvor mange hydrogenatomer er der i molekylformlen for Meskalin (et såkaldt psykedelisk stof – red.)? eller ”Who was the civil rights activist who spoke the famous Words: “I have a dream…?”. To andre besøgende fra Gladsaxe 10.klassecenter var også meget begejstrede: – Det er vildt, at man kan få lov selv at være aktiv og ikke bare skal kigge på noget, der er udstillet. Jeg synes, de her kursister har været vildt dygtige, sådan noget kunne jeg virkelig godt tænke mig at være med i, fortæller Amina, og hendes veninde Maria supplerer: – Ja, de er dygtige! Nogle af de kemieksperimenter, de lavede, var rigtig, rigtig spændende, og så er jeg også dybt imponeret af de plakater, de har lavet.
Vi kommer igen
Også blandt de kursister, som allerede går på Efterslægten, var der enighed om, at det virkelig var lykkedes for de medvirkende klasser at formidle livet, stemningen og den sociale virkelighed fra tresserne, og der var ingen tvivl om, at mange af eleverne fra 10. klasse godt kunne se sig selv som fremtidige HF-kursister. – Vi kommer igen næste mandag, når Efterslægten holder informationsaften, fortalte Isabella, som også var glad for, at nogle af spørgsmålene i Tidsmaskine-quizzen var rigtig nemme: – Da jeg fik spørgsmålet ”Hvilket band fra 60’erne har lavet Let It Be,” sendte jeg morfar en venlig tanke. Den plade tror jeg, jeg har hørt mindst 100 gange !