Flere og flere dumper i dansk og matematik
Flere og flere dumper i dansk og matematik
Sidste år dumpede hver 10. elev i den københavnske folkeskole i dansk eller matematik
Kravet for at bestå folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik efter 9. klasse er karakteren 02. Opnås dette ikke, kan det få alvorlige konsekvenser, da eleven ikke opfylder kravet om at blive optaget på en erhvervsfaglig uddannelse.
Dette viser en analysen fra Københavns Kommune, der er lavet på baggrund af, at andelen af skoleelever i København, der ikke består dansk eller matematik, har været stigende. I 2024 dumpede hele 10,9 procent af eleverne i folkeskolen. Til sammenligning dumpede 6,9 procent af eleverne i 2019.
Analyse fra Københavns Kommune mener også at kunne udpege hvilke faktorer, der kan have betydning for, om eleverne består. To-voksenundervisning, lektioner efter frokost og lærere med linjefagskompetence. Det er nogle af de faktorer, der øger folkeskoleelevers sandsynlighed for at bestå dansk og matematik. Omvendt reducerer det sandsynligheden for at bestå, når mange fagligt udfordrede elever er samlet i en klasse.
– Alt for mange elever består ikke folkeskolens afgangseksamen. Det er ikke kun et problem for det enkelte barn – det er et kæmpe samfundsproblem. Derfor har vi som kommune et stort ansvar for at rette kikkerten mod os selv og se på, hvad vi selv kan gøre. Analysen peger ikke på én knap, vi kan trykke på, og så er problemet løst – det er samfundsproblemet for komplekst til. Men vi kan se, at to-voksenundervisning helt åbenlyst er en god idé, så det er der klart et potentiale i, at vi kigger nærmere på, siger overborgmester Lars Weiss i en kommentar.
Analysen peger på, at særligt to-voksenundervisning har betydning for elevernes chance for at bestå. Det er især elever med faglige udfordringer, som har gavn af to-voksenundervisning, mens det har mindre betydning for resten af klassen. Samtidig viser analysen, at det påvirker hele klassen, når der er flere fagligt udfordrede elever. Sandsynligheden for at bestå er nemlig lavere for alle i en klasse, hvis der er to-tre fagligt udfordrede elever sammenlignet med klasser, hvor der er ingen eller kun én fagligt udfordret elev.
Analysen beskæftiger sig ikke med, hvad der karakteriserer de elever, der dumper.
Københavns Kommune har nu nedsat en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger til, hvordan kommunen styrker sin indsats for, at flere elever består folkeskolens afgangsprøve. Disse anbefalinger vil offentliggøres i midten af august.