Sporvognsminderne fra Brønshøj og Husum vil altid blive bevaret

Serien omkring de gamle sporvogne i Brønshøj og Husum, laves i samarbejde med Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. 

Lige nøjagtigt dette sporvognsmotiv sætter minderne i gang om det gode gamle Brønshøj. Linje 2 på Gaunøvej med det gamle vandtårn i baggrunden. Blandt andet også derfor, vi har valgt det på netavisens hjemmeside.

I slutningen af 1920’erne stod det klart, at Københavns Sporveje havde brug for flere sporvogne. De gamle to-akslede sporvogne, hvor af mange var fra før kommunens overtagelse af sporvejene i 1911 var forældede, og mange års slid havde gjort, at de var blevet dyre at vedligeholde.

I 1925 blev den 30 år gamle Ib Lunding, der var nyuddannet arkitekt, ansat i Stadsingeniørens Direktorat. Han fik forskellige forfaldne opgaver, men efter at have designet en omnibus, fik han også til opgave at designe en ny sporvogn.

Resultatet blev den velkendte boogievogn – kaldet Lunding-vognen, der fra 1930 til 1941 blev bygget i 118 eksemplarer tillige med 83 bivogne af samme type.

Skm_2700NET_004B

Ib Lunding – der var født i 1895 – forblev ansat i Københavns Kommune indtil han som 70-årig gik på pension i 1965. For Brønshøjs borgere har Lunding sat sig et varigt minde, idet han tegnede vandtårnet på Brønshøjvej i 1928.

Tårnet blev fredet i år 2000.