Verdens største kavalkade af sporvogne gennem tiden på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm kommende lørdag
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm arrangerer lørdag den 20. juni med start kl. 11 en kavalkade omfattende 68 museumsvogne. Det er så stort et antal, at museet tør påstå, at det er intet mindre end en verdensrekord. Anledningen til kavalkaden af museumskøretøjer er 50 års jubilæet for foreningen bag Sporvejsmuseet – Sporvejshistorisk Selskab. Øverst kan man opleve en video fra en tidligere kavalkade, og det er altså en tilsvarende oplevelse, man kan få på lørdag, når museet fejrer jubilæet.
Sporvejene i alle tre danske sporvejsbyer: København, Aarhus og Odense har i tidens løb ved flere lejligheder arrangeret kavalkader med gammelt og nyt materiel, og Sporvejsmuseet har også tidligere arrangeret kavalkader i noget mindre skala.
Den aktuelle kavalkade af museumsvogne på Skjoldenæsholm er dog noget helt ekstraordinært, fastslår Sporvejsmuseets og Sporvejshistorisk Selskabs formand, Mikael Lund: ”En kavalkade omfattende 42 sporvogne, en trolleybus, en tårnvogn og 24 busser er ikke noget, man oplever hver dag. Faktisk tror jeg, det er den største sporvejskavalkade nogen sinde, nogetsteds.”
Kavalkadens ældste køretøjer er hestetrukne og fra sidste del af 1800-tallet. De yngste er få år gamle, men ikke desto mindre bevaringsværdige, fordi der allerede er nye modeller på gaden, og de ældre er på vej ud.
Kavalkaden sættes i gang af Ringsteds borgmester Henrik Hvidesten (V). Festlighederne får glade toner med på vejen fra Ruds Vedby Garden, og der bliver holdt godt øje med begivenhederne af Ringsted-vægterne og politi-panserbasser fra København.
En af de historiske sporvognskavalkader, der stadig huskes af modne københavnere, var afskeden med de ældste sporvogne (hovedtypevognene) 1. maj 1966. Billedet viser en situation ved den lejlighed. Bare seks år senere – 23. april 1972 – blev den sidste sporvognslinje omstillet til busdrift. Også det blev markeret med en kavalkade af gamle og nye sporvogne og busser.
Hundredtusinder af danskere benytter hver dag kollektiv bytrafik i form af tog, metro og busser. Men for omkring 1.200 personer i alle aldre og begge køn er kollektiv bytrafik noget mere: Det er nemlig deres hobby. Denne ganske omfattende fritidsinteresse dyrkes i det jubilerende Sporvejshistorisk Selskab. Sporvejsmuseet er selskabets største projekt, men langt fra det eneste. Medlemmerne af Sporvejshistorisk Selskab dyrker deres fælles interesse ved regelmæssige møder i hovedstaden og i Odense, ved rejser til udenlandske byer med sporvejsdrift eller trolleybusdrift – eller på Sporvejsmuseet. Ved lukningen af HT Museet i 2003 blev det offentligt ejede museums vognsamling overdraget til det private sporvejsmuseum på Skjoldenæsholm, som dermed fik en samling, der regnes i top 5 på verdensplan.
I en del af Sporvejsmuseets udstilling sættes der fokus på året 1965, da Sporvejshistorisk Selskab blev stiftet. På det tidspunkt var den kollektive bytrafik under omstilling fra sporvejsdrift til busdrift. 50 år senere er de moderne sporvogne – ofte betegnet letbaner – på vej tilbage i de fire største danske byer. Det kan man også få mere at vide om i Sporvejshistorisk Selskabs jubilæumsudstilling.
Sporvejsmuseet er åbent lørdage, søn- og helligdage kl. 10-17. I skolernes sommerferie alle ugens dage kl. 10-17 med undtagelse af mandag, hvor museet er lukket. Sporvejsmuseet ligger ved Jystrup mellem Roskilde og Ringsted. Der kan læses mere på www.sporvejsmuseet.dk og www.letbaner.dk