"Sporvognsminder fra Brønshøj og Husum" 13

Skm_2700NET_013Vi fortsætter i dag serien omkring de gamle sporvogne i Brønshøj og Husum i samarbejde med Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, www.facebook.com/sporvejsmuseet. Husk at vi hver mandag præsenterer et nyt afsnit. I dag er temaet “Gummi mangel gav sporvognspres” ..

2. Verdenskrig betød mangel på gummi, og det betød også, at cyklisterne fik problemer med at få nye dæk på cyklerne. Det betød et stærkt stigende antal passagerer på alle sporvognslinjer, men især Nørrebrogade-linjerne 5 og 16 kom til at mærke til det stigende passagertal. Den ene af linjerne, Linje 11, blev oprettet i april 1944, og kørte fra starten mellem Sydhavnen og Brønshøj Torv, men blev dog i november forlænget til Husum Torv.

Skm_2700NET_013B

Efter krigen blev forsyningerne af cykeldæk atter normal, og gradvist forsvandt passagererne fra Linje 11. I et forsøg på at redde linjen blev den omlagt, så i stedet for at følge Linje 5 til Nørrebro, blev den i 1953 omlagt af Linje 2’s rute gennem Brønshøj og Frederiksberg til Gyldenløvesgade. Det hjalp dog ikke på passagertallet, så i 1958 blev linjen endeligt nedlagt.

Skm_2700NET_13C

I sommersæsonen 2014 kan Linje 11 atter opleves på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det er vogntoget bestående af motorvogn 327 og bivogn 1321, der er skiltet som Linje 11. Motorvogn 327 kom i 2012 tilbage efter at have hos sporvejene i den tyske by Gera for at blive totalrenoveret.