"Sporvognsminder fra Brønshøj og Husum" 7

Skm_2700NET_007Vi fortsætter i dag serien omkring de gamle sporvogne i Brønshøj og Husum i samarbejde med Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, www.facebook.com/sporvejsmuseet. Husk at hver mandag præsenterer vi et nyt afsnit. I denne uge handler det om “København trængte til nye sporvogne” ..

Efter at Københavns Sporveje i 1952 opgav nybygningsprogrammet, skete der i mange år ikke en fornyelse af sporvognsflåden. Et forsøg på at omstille en enkelt sporvognslinje til busdrift i 1955 viste umiddelbart, at overgang til busdrift på det tidspunkt ikke var en farbar vej.

Skm_2700NET_007B

I sidste halvdel af 1950’erne besluttede Borgerrepræsentationen dog, at der skulle ske en modernisering af sporvejene.

Der blev truffet aftale med to udenlandske sporvognsfabrikker om prøvekørsel af deres vogne i København.

Den første vogn var en ledvogn fra Düsseldorfer Wagonfabrik, der ankom i december 1957. Vognen kørte på linje 2 til februar 1958, og det blev da også ledvognen, der vandt “kapløbet”.

Vognen der kørte hos Rheinbahn i Düsseldorf, havde her fået det interne nummer 2412, og københavnske sporvognsentusiaster var ikke sene til at give den øgenavnet “Juleaften”. Lige fra vognen kom til København, var det et ønske, at man en dag kunne bevare den i hovedstaden. Men sådan kom det jo – som historien fortæller – ikke til at gå. 

Først da Rheinbahn i 2002 udrangerede vognen, blev den overdraget til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvor den kører den dag i dag.